Kunstauktion over Benny Dröscher-værker

Auktion på lauritz.com over fire natur-litografier – slutter 15.12.18

Dem skal I have. Sælg dem og brug pengene på bierne…“.

Med de ord ankom en stor rulle-pakke til PLAN Bi.
Pakken var fra kunstneren Benny Dröscher, og den indeholdt fire signerede og nummererede litografier af hans fantastiske natur-kunst 

Derfor kan du frem til PÅ LØRDAG den 15.12.18 byde på de fire litografier på lauritz.com:

Litografierne sælges normalt til 2.500,-/stk.
Lauritz.com har vurderet dem til 1.800,-/stk.
Lige nu ligger det højeste bud på 550,-.

Du har altså mulighed for at erhverve dig ægte samtidskunst til en god pris.
Og eftersom auktionen slutter 15. december, har du mulighed for at nå at lægge et litografi under juletræet 

Vi har i øvrigt fået lov at bruge det ene litografi som forside på vores 2019-vild-bi-kalender.

Benny Dröscher kan du se og høre mere om i en dokumentar fra TV2Østjylland

Klik på billedet for link.

Foto: Ann Malmgren.

Mange spørger til de hvide felter i Benny Dröschers billeder. Her følger hans egen forklaring:

Det hvide ingenting – eller alt.

En geometrisk figur – en cirkel, hvid, fyldt af ingenting , der dækker for noget – eller ?

– Serien har fået titlen: The Sudden Illumination. Her refererer jeg til den hvide cirkel: de vidunderlige øjeblikke der overstråler alt det, vi ellers står midt i. En tilbagevenden til ren form, lettelse og stilhed midt i livet og tidens konstante gang.

Jeg er blevet spurgt, om den hvide cirkel er tom? Jeg kan selvfølgelig ikke styre, hvad folk oplever, men jeg plejer at bringe den svenske digter Tomas Tranströmer på bane. Han skriver i et digt: Den klare himmel har stillet sig på skrå mod væggen/ Det er som en bøn til det tomme / Og det tomme vender sit ansigt mod os/ og hvisker / “jeg er ikke tom, jeg er åben”.

Zenmestrene bruger ordet satori til at beskrive et glimt af indsigt, et øjeblik, hvor sindet stopper, og der er totalt nærvær. Selvom satori ikke er varig, så giver den en forsmag på oplysning. Folk har måske oplevet den uden at vide, hvad den er og uden at forstå betydningen. For at blive bevidst om dette, skal sindet være stille. Man må lægge sin personlige bagage af problemer, fortid og fremtid samt al sin viden fra sig; ellers ser man uden at se og hører uden at høre. Totalt nærvær er påkrævet.

Og  – TS Eliot i ”Dry Salvages II” : De lykkelige øjeblikke – jeg mener ikke blot velvære,/ nydelse, fuldbyrdelse, tryghed eller ømhed/ end ikke en udmærket middag, men det pludselige/lys i sjælen – / vi har kendt oplevelsen, men ikke dens mening…

Tomhed :  I buddhismen er alt ét.  Paradokset er, at tomhed bliver identisk med fylde.  I meditationsobjekter, fx den japanske zenbuddhismes stenhaver, spilles der på muligheden af at fatte dette paradoks, og i en berømt billedserie om vejen til nirvana er en af tegningerne en fuldstændig tom cirkel. Den gængse betydning af ordet tom eller tomhed, fx uden indhold, tanker og følelser, dur altså ikke over for det buddhistiske paradoksbegreb; i buddhismen er virkelig alt intet og intet alt, i den oprindelige forskelsløse væren.

Hvid er kombinationen af alle farver i det synlige lysspekter. Hvid opstår ved, at et belyst materiale reflekterer (næsten) alt lys, modsat sort, der fremkommer, når et materiale absorberer alt lys.