BIERNE HJÆLPER BLOMSTERNE MED AT FÅ BØRN…

REPORTAGE: Vi var med, da 1. klasserne på Søndersøskolen i Værløse fik
bi-hotel-observatorium.

Et bi-hotel-observatorium er egentlig bare et bi-hotel, som man kan kigge ind i.
Fordi det er så visuelt, er det genialt til at gøre børn interesserede i bier og biodiversitet.
Derfor har PLAN Bi en plan om, at der skal hænge sådan et bi-hotel-observatorium udenfor vinduet i hvert eneste biologilokale i danske folkeskole, og derfor lavede vi i foråret en crowdfunding-kampagne, hvor mere end 200 bestilte et eller flere bi-hoteller. Samtidig rejste vi penge til at 57 skoler kan få et gratis bi-hotel.
Søndersøskolen i Værløse samlede penge ind, så hver 1. klasse kan få sit eget bi-hotel-observatorium, og vi var med, da hotellerne skulle deles ud 🙂

PLAN Bi fik en besked på Facebook:

“Hej. Jeg har været i dialog med naturlærere på mine børns skole angående bi-hoteller. De er vilde med ideen. De får så svar fra skoleledelsen, at de ikke kan hænge dem tæt på klasserne pga. risiko for stik (sikkerhed). Er der noget i det, så de må finde et andet sted at hænge dem? Eller er der en biologisk modargumentation?” Hilsen Rasmus

Så vi klædte Rasmus på med modargumenter, og delte denne artikel med ham:
SKAL DU VÆRE BANGE FOR BIER?

Et par dage senere skrev Rasmus til os igen, at nu skulle han til møde med skoleledelsen om placeringen, og at de havde indsamlet 1.225,- kroner til at købe et bi-hotel til hver klasse for.

Der fnises lidt, mens børnene myldrer ind for at høre om bier og bi-hoteller.

Det viser sig, at Rasmus Trock Kinnerup, foruden at være stædig, også er far til Carla i 1. B på Søndersøskolen OG tidligere spejderleder.
Så han har planlagt et bi-oplæg for 1. klasserne, og vi får lov at komme med 🙂

Forklædt som honningbi går Rasmus i gang med at finde ud af, hvad børnene i 1. D og 1. A allerede ved om bierne.

-De har gule striber, siger en lille dreng.
-De flyver rundt i blomsterne og samler honning, siger en pige.
-Nej, de samler ikke honning. De laver honning, siger en anden dreng meget bestemt.

-Og det er kun én slags bi – vi har mange andre – faktisk over 230 forskellige slags, fortæller Rasmus.

-WHAT?!?, siger en pige undrende, og der fnises.

-Nå ja. Der er jo også brumbasser, ikke?, spørger en dreng.

-Jo, siger Rasmus, der er ca. 25 forskellige slags humlebier her i Danmark – det er dem vi også kalder “brumbasser” – sådan som kælenavn. Men der er også over 200 forskellige slags solitær-bier. De hedder sådan, fordi de ikke bor i en familie – som humlebierne og honningbierne gør. De bor alene. Og jeg har billeder med af nogle af dem, siger han, og kører lidt lysbilleder med meget forskelligt udseende bier.

-Vi får kun honning fra honningbierne – men alle bierne giver os BESTØVNING. Ved I hvad det er?

“Det er simpelthen bierne, som hjælper blomsterne med at få børn, fortæller Rasmus” 🙂

 

 

Stor jubel og lidt fnisen.

“Jamen, det er rigtigt! De giver sådan et kys – smask – i én blomst, og så flyver de videre til den næste – og smask” 🙂

-Og ved I, hvad blomsternes børn er? Det er alle æblerne, jordbær, blommer og meget andet af det vi spiser, fortæller Rasmus, og viser børnene et billede af et supermarkeds grøntsagsafdeling.

Klip.

Han skifter til et billede af samme grøntsagsafdeling – nu UDEN alt det frugt og grønt, der kræver bestøvning.

Den bliver der tygget lidt på, mens Rasmus går videre med at fortælle om, hvordan Danmark så ud fra luften i gamle dage – og hvordan det ser ud i dag.

-Hvor tror I helst bierne vil bo?, spørger han.

-I gamle dage, råber børnene.
De er ikke i tvivl. Man kan jo se med det blotte øje, at vi mangler blomster…

Rasmus fortæller, hvordan de kravler rundt i træerne i Kina for at få æbler, og at der seriøst er nogen, som prøver at lave robot-bier. Det mener ungerne ikke helt ville virke…

-Jamen, hvad nu hvis der er en bi, som er overfølsom overfor pollen?, spørger en dreng.

-Det tror jeg nu ikke sker, men ved I hvad, der kan ske?, spørger Rasmus ud over de små hoveder.
-Man kan blive stukket af en bi…

Og så kan det ellers nok være, at fingrene kommer til vejrs.

Der er mange, som har prøvet noget, der gjorde ondt – eller hørt om nogen, som har prøvet noget 🙂

Der bliver snakket bier og hvepse. Og overfølsomhed, og hvad nu hvis man bliver stukket vildt mange gange i halsen…

Men da Rasmus fortæller, at bierne ikke har det så godt og spørger, om der er nogen, som har en idé til, hvad vi kan gøre for at hjælpe bierne, så lyder det prompte fra børnene:

-VI KAN PLANTE NOGLE BLOMSTER…

-VI KAN SÆTTE ET BI-HOTEL OP…

Det sidste vidste børnene selvfølgelig godt i forvejen, for de har jo selv samlet penge ind til hotellerne, og så fortæller Rasmus, hvad og hvem man kan være heldig at komme til at se i et bi-hotel.

-Tak til Rasmus, siger Thomas, som er lærer på Søndersøskolen. At få bierne til at flytte ind, handler om at have det rigtige HABITAT og den rigtige BIOTOP – og det er lige præcis dét, vi skal til at have om i Natur/Teknik. Det er noget af alt det, vi er ved at forberede her udenfor i skole-haven. Og når vi har sat bi-hotellet op, så må vi nok hellere fortælle til morgensang, hvad det er vi har gang i hernede, så de andre børn lader hotellerne hænge i fred, slutter Thomas, og ungerne flokkes om Rasmus inden det er tid til frugt.

(Se et par billeder af 1. klassernes biodiversitets-tiltag nederst på siden).

 

“Hørt i cyberspace”:

 

Du kan skrive din skole op til et GRATIS BI-HOTEL-OBSERVATORIUM HER (Rasmus følger desværre ikke med):
http://planbi.dk/skole-listen/

Søndersøskolens 1. klassers biodiversitets-tiltag – tørre “skrænter” og et flot insekthotel: