Marks & Spencer får vingerne i maskinen for beewashing

Britiske Marks & Spencer er gået all in på honningbier. De lancerer et program, som skal “hjælpe landmænd” – men samtidig prøver de at sælge det som en gave til biodiversiteten.

Vi sætter mere end 30 millioner honningbier ud for at hjælpe med at beskytte fremtiden for disse vigtige bestøvere og planeten,” skriver Marks & Spencer på Twitter:

Fra Marks & Spencers Twitter-profil.

Det har fået britiske bi-eksperter op i det gule felt:

It’s not natural at all – it’s farming,” said Steven Falk, an ecologist and pollinator adviser. He said the announcement was worrying and the high street chain had got it “horribly wrong”.

Steven Falk.

Just adding more honeybees is not the answer to declining pollinator numbers! … Come on @marksandspencer, do your homework.

Dave Goulson på Twitter.

I avisen, The Guardian, forklarer et talsperson fra Marks & Spencer deres “Farming with Nature-program” således:

M&S said releasing honeybees was just one element of its five-year Farming with Nature programme, which it expected to boost pollinator biodiversity.

Talsperson fra Marks & Spencer.

Hele kampagnen bygger på den misopfattelse, at vi får mere biodiversitet, hvis vi sætter flere stader med honningbier op – og Marks & Spencer har lavet en hel “BeeBlog”, som understøtter den “and”.
Bloggen driver af honning og beewashing og den gentagne påstand om, at M&S er i gang med at give bi-biodiversiteten i England et kæmpe boost.

Fra “The BeeBlog“.

Lyder det bekendt?
Det burde det, for nøjagtigt det samme sker her i Danmark.

MENU, SPAR, MIN KØBMAND og LET KØB kører lige nu en kampagne.
Du skal bare lige give dem din email, så kan du få lov at “adoptere” et bistade – for så kan du nemlig “hjælpe” med bestøvningen af nogle æbler, som slet ikke dyrkes i Danmark. 🤥

PS. Honningbier er i øvrigt langt fra de bedste til at bestøve æbler: